Home » Blog » Ontwikkeling & Groei » Hulp vragen bij energievretende taken

Hulp vragen bij energievretende taken

door | 14 dec, 2020 | Ontwikkeling & Groei

Dit is één van de reacties die ik kreeg tijdens mijn marktonderzoek onder kleine ondernemers en
ZZP-ers. Ik stelde de vraag op welke taken zij energie verliezen.

Wat kost het meeste energie en wat zijn de consequenties ?

De top 3 van de meest energievretende taken van de door mij ondervraagde kleine ondernemers en ZZP-ers :
1. Financiële administratie
2. Administratie werkzaamheden rondom social media
3. Marketing

Sommige ondernemers gaven een algemeen beeld van energievretende werkzaamheden :

  • “Administratie in zijn geheel. Bijhouden uren, registratie etc. – Structureren en overzicht – verlies er misschien niet altijd energie op maar het zit niet zo in mijn systeem en in mijn aandacht. Doe veel uit mijn hoofd en ga pas structureren en ordenen als het niet anders meer kan”.
  • “Veel taken, weinig tijd”.

Een aantal reacties wat voor consequenties deze energievretende taken op hen hebben :

  • “Ik heb ontwikkeling en het uitwerken van mijn eigen ideeën nodig als energiebron. Ik vind het dan ook lastig dat dit in het gedrang komt”.
  • “Te weinig motivatie, plezier in het werk”.

Herken jij dit ?

Mocht jij dit herkennen. Denk dan eens aan jouw ideale situatie, zodat je weet waar je naar toe kan werken.

Hoe zou het voor jou zijn : 

1. Wanneer je weet dat het klopt

  • Jouw financiële administratie kloppend is.
  • Op een makkelijke manier kan zien waar je jouw geld aan uit geeft.
  • Keuzes maakt hoe jij eventueel geld kan besparen.

2. Wanneer jij structuur en overzicht hebt

  • Overzicht tussen zakelijke en privé uitgaven.
  • Inzicht over jouw geldstromen.
  • Geen verloren bonnetjes en facturen.
  • Inzicht in jouw nog te betalen facturen.
  • Overzicht van klanten die nog niet hebben betaald.

3. Wanneer jij zelf aan het roer staat van jouw bedrijf

  • Zelf je administratie (op een makkelijke manier) bijhoudt of laat bijhouden.
  • Jouw eigen keuzes maakt en beslissingen neemt (bijvoorbeeld om te investeren).
  • Periodiek met iemand in gesprek gaat die aandacht heeft voor jouw bedrijf.

Klinkt dit goed?

Als ondernemer maak je keuzes.
En als dit voor jou goed klinkt, nodig ik je uit op reis te gaan om jezelf als ondernemer serieuzer te gaan nemen.

Stap 1. Onderzoek wat jij nodig hebt om van jouw bedrijfje een BEDRIJF te maken?
Stap 2. Welke hulp neem jij aan om meer uit jezelf en jouw bedrijf te halen?
Stap 3. Kies de manier die bij jou en jouw bedrijf past en welke goed voelt.

5 basis tips voor je zakelijke financiële administratie

Tijdens mijn marktonderzoek hoorde ik ook vaak de opmerking : “Ik ben zo klein, dus dat heb ik nog niet geregeld”.

Als ondernemer ben je wettelijk verplicht om een goede administratie bij te houden en te bewaren. Graag geef ik een aantal basis tips voor je zakelijke financiële administratie. 

 

 

Welke activiteiten in jouw bedrijf zou je niet meer (zelf) moeten doen?

Dit is een belangrijk vraag om echt bij stil te staan.

Wanneer jij bijvoorbeeld van jezelf weet dat je bepaaalde essentiële zaken uitstelt, denk er dan eens over na om deze zaken uit te besteden.

Of kijk jij tegen bepaalde werkzaamheden op? Weet jij van jezelf dat je in een andere flow komt wanneer je bezig bent met bepaalde uitzoekwerkzaamheden, verwerken van financiële administratie etc.?

Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om mijn kwaliteiten en de dingen die ik leuk vind om te doen in te zetten om ondernemer zoals jou te ondersteunen. Aandacht geven en focus houden op jouw doelen zorgt daardoor ook dat jij meer uit jezelf en jouw bedrijf haalt.

Tijdens mijn VA (Virtueel Assistent) opleiding heb ik een Management Drive test gemaakt. Zij leren je jouw eigen krachten en kwaliteiten kennen, zodat je samen kan groeien. Zie hier mijn persoonlijke profiel en toelichting hoe je dit profiel kan lezen.

Als laatste deel ik graag nog positieve reacties van ondernemers wanneer zij samenwerken met iemand, hulp vragen en / of ondersteuning krijgen.

“Als ik jaren geleden geen hulp had ingeschakeld had ik nu geen bedrijf gehad”.

“Zij gaat aan de slag met de punten waar mijn energie van weglekt en ik kan me richten op waar ik goed in ben”.

 

“Door elkaars krachten te kennen, kun je samen groeien”.

Is samenwerken met een VA iets voor jou ?

Over mij

Tijdens mijn opleiding aan de VA Business Academy ben ik opgeleid tot een vA-player (virtuele A-player). Naast een Virtueel Assistent die helpt in de uitvoering en ondersteuning ben ik ook een (online) sparringpartner die meedenkt met de strategie.

 

Gerelateerde artikelen

Een nieuw begin

Een nieuw begin

Net als het begin van een nieuw jaar zorgt ook mijn verjaardag voor een terugblik op het afgelopen jaar en een vooruitblik op het komende jaar… Net zoals een nieuwe maan een goed moment is voor een nieuwe start. Waarom zou je eigenlijk wachten? Iedere dag is namelijk een nieuw begin.

lees verder
In actie komen

In actie komen

Wanneer je mijn 5 tips voor meer structuur en overzicht hebt aangevraagd, dan ben je er nog niet. Daar is actie voor nodig. Dit geldt ook zo voor sparren met iemand, je kan veel leuke dingen delen en nieuwe inzichten krijgen, maar uiteindelijk is het DOEN !

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin